martes, 15 de junio de 2010

Mapa conceptual


Que és un mapa conceptual?


És una representació gràfica de la informació.

Els mapes conceptuals ens permeten l’organització i jerarquització del coneixement d’ un tema i es poden utilitzar abans, durant o després d'ensenyar un contingut.

El mapa conceptual representa una jerarquia de diferents nivells de generalitat i inclusividad conceptual.

Està format per conceptes, proposicions i paraules enllaç (Novak i Gowin, 1988).


Els conceptes: es refereixen a objectes, esdeveniments o situacions i es representen en cercles.


Les proposicions: representen la unió de dues o més conceptes relacionats entre si, mitjançant una paraula enllaç.


Les paraules enllaç: expressen el tipus de relació existent entre dues o més conceptes i es representen a través de línies retolades.


Els mapes conceptuals relacionats amb l’aprenentatge:

  • Faciliten una ràpida visualització dels continguts d'aprenentatge.
  • Afavoreixen el record i l'aprenentatge de manera organitzada i jerarquitzada.
  • Permeten una ràpida detecció dels conceptes clau d'un tema, així com de les relacions entre els diferents conceptes.
  • Serveixen com un model perquè els alumnes aprenguin a elaborar mapes conceptuals d'altres temes o continguts d'aprenentatge.
  • Permeten que l'alumne pugui explorar els seus coneixements previs sobre un nou tema, així com per a la integració de la nova informació

Pràctica:

Per realitzar aquesta pràctica he hagut d’utilitzar CMapTools, és un programa lliure que podem descarregar-nos directament de la seva pàgina web de forma gratuita. Com anteriorment el programa estava instal·lat al ordinador de l’aula he tingut que descarregar-lo, no ha estat gents fàcil, com el programa estava en angles he buscat una pàgina des de la que ho explicava detalladament i d’una manera entenedora: Eduteka.

No hay comentarios:

Publicar un comentario