miércoles, 9 de junio de 2010

Acta seminari ( 25 de març)

Acta de Seminari
Dia 25 de març de 2010-03-29

Assistents
Núria Comajoan, Elisa Capellades, Júlia Castells, Natàlia Castillo, Anna Dalmau, Marta Delgado, Xènia Casas ,Bea Berreal i Alexandra Calero.

Guió:
Lectura del Petit Príncep
Comentari de la notícia del dossier de premsa
Comentar les biblioteques del nostre barri (pels que encara no han fet)
Comentari de les escoles visitades a la Setmana Extraordinària (pels qui encara no ho han fet)
Informacions vàries donades per la tutora


1. Lectura
Comentem que sap greu no poder parlar del llibre del Petit Príncep, només tenim temps de llegir-ne els capítols, però té molt de fons.
1a lectura: capítol 17 Anna Dalmau
2a. lectura: capítol 18 Natàlia Castillo
Sobre el capítol 17, comentem que si estiguéssim amb nens de P4 o P5 podríem treure suc de diversos conceptes, com del poder o ser poderós, de la frase que diu la serp “jo us puc tornar d’allà on veniu”. També podem parlar amb enigmes com en el capítol perquè és una bona edat perquè ho entenguin.
Sobre el capítol 18 podríem fer el mateix i parlar sobre la metàfora de la flor quan descriu els humans “els homes, n’hi ha 6 o 7, no tenen arrels, els passeja el vent, els molesta molt”. Se’n pot treure suc d’aquest fragment. Podem parlar de les arrels, de mantenir, de les flors, dels homes...
El capítol 21 l’hauríem de preparar tots pel 15 d’abril. La Xènia el llegirà però tots ens l’hem d’haver llegit abans i mirarem quin suc en podríem treure i quins conceptes treballa.

2. Comentari de la notícia
- Núria Comajoan: “Niños demonio”

A l’Àfrica els negocis de bruixots i les sectes manipulen ments de gent dèbil per fer-los creure que la culpa dels seus mals, siguin quins siguin, és dels fills. Els diuen que el fill està endimoniat. És una pràctica freqüent en el segle XXI.
Conseqüència: els fills (nens) reben pallisses, són expulsats de casa i malviuen al carrer, de manera que cauen en la prostitució, la delinqüència, els robatoris... etc. Els nadons amb malformacions també són tractats com a ésser endimoniats i els maten.
Els Salesians acullen els nens del carrer, els ajuden a recuperar l’autoestima, els ofereixen educació, i per últim els preparen per a la reinserció social.
Preguntes: com pot sentir-se un nen a qui li diuen que té el dimoni dins seu? (tindrà por, temor, baixa autoestima...)
Els aprenentatges primers són bàsics per a una bona educació, ens ho explica molt bé el llibre de Robert Fulghum, “Todo lo que realmente necesito saber lo aprendí en el parvulario”.
- Elisa Capellades: “Les famílies progressistes fracassen en l’educació”
Actualment hi ha un nou model de famílies que es coneixen com a progressistes. Les famílies tradicionals on les normes no s’expliquen perquè es suposen, tenen els valors de sempre. Solen tenir un nivell econòmic mitjà.
Les famílies conflictives tenen problemes a casa per tot. El nivell econòmic és baix. Sovint fan servir els càstigs físics.
Les famílies religioses són de nivell econòmic mitjà, porten els fills a escoles bones que els donen un bon nivell educatiu.
Les famílies progressistes tenen un nivell d’estudis alt, sobretot les mares. Els pares tenen un nivell econòmic mitjà. Són gent d’esquerres amb interessos polítics. Segueixen el lema “prohibit prohibir”. A casa no hi ha conflictes perquè deixen fer als fills els que volen, no hi ha normes. Però són pares molt poc implicats en l’educació dels seus fills i en el suport familiar. Els nens d’aquestes famílies no toleren els càstigs a les escoles i tenen relacions complexes. Els pares estan d’acord amb els fills i no amb els mestres. Van molt malament en els estudis, són antisocials amb la família, i en general, també. Són “anti sistema”, per exemple no paguen els bitllets de metro.
El paper de la “mare – amiga” és complicat. És més difícil tractar famílies progres que famílies desestructurades (perquè aquestes saben que estan malament), en canvi els progres no veuen res, no fan cas de res, no escolten ni veuen els problemes.
De famílies així cada vegada n’hi ha més. Sense normes, sense referències, no saben el que no està bé, no suporten un “no” per resposta.

3. Biblioteques del barri


La Júlia i l’Elisa ens parlen sobre la Biblioteca de Gelida. És senzilla, però molt interessant. A la segona planta hi ha el racó dels petits, classificat per edats, amb cadiretes, un racó pels pares amb llibres de pedagogia, educació, ajuda... També hi ha contes per a que els pares els llegeixin als nens i una secció de nadons amb contes tous. La biblioteca està molt ben pensada. La noia del pis de dalt ajuda als nens a fer els deures, a estudiar. Hi ha ordinadors pels nens amb programes educatius.
Activitats: secció de contes per adults; grups de gent que queden per a xerrar sobre un llibre que han llegir; club de lectura; visites de centres escolars amb contes; fan préstecs a les escoles; a l’estiu fan la bibliopiscina amb un estand ple de llibres; contes en família (taller de contes); contes per a nadons (a partir dels 9 mesos); l’hora del conte és una activitat que fan triant un país, decorant l’espai amb objectes típics, música... gent autòctona explica anècdotes del país, o gent que l’ha visitat.

4. Informacions vàries
Hem d’anar a veure alguna exposició temporal durant les vacances. Algunes suggerències:
- “Convidats d’honor” al MNAC.
- “Exposició del Fellini” al Caixa Fòrum.
- “Les colònies industrials” al Museu d’Història de Catalunya.
- “Fortuny” a la Pedrera.
- “Fam i guerra a Catalunya” al Museu Etnològic.
També podem anar durant cap de setmana a veure alguna activitat infantil que facin als museus o centres.

Hem de comprar el llibre Elogi a la feblesa d’Alexandre Jollien, l’haurem de llegir el tercer trimectre i presentar el treball el dia 4 de maig.

6 hores de lletres:
dilluns 19 d’abril d’11 a 17 hores es fan les 6 hores de lletres per setè any, a l’aula B106. És una activitat de lectura de fragments de llibres o contes per part d’alumnes de la facultat.
Hem de preparar-nos una lectura d’uns 3 minuts de durada, pel dia 15 d’abril. La llegirem al seminari i triarem 3 membres del Seminari per a què llegeixin el dia 19-04.

No hay comentarios:

Publicar un comentario